Het jaar 2013 staat voor Facebook in het teken van maar één ding: geld
verdienen. Qua leden kan de sociale netwerksite niet veel meer groeien. Nu
gaat het erom dat enorme potentieel van ruim 1 miljard actieve gebruikers te
verzilveren.

De code die oprichter Mark Zuckerberg daarvoor moet kraken heet ‘mobiel’.
Bezochten mensen Facebook vroeger vooral op desktops en laptops, door de
razendsnelle opkomst van smartphones verschuift het internetgebruik naar
mobiel. En juist op dat platform is het lastiger geld verdienen. Het
kleinere scherm van de telefoons is minder geschikt om traditionele
advertenties te tonen.

Transformatie

Tot een jaar geleden concentreerde Facebook zich nauwelijks op mobiel,
schrijft The
Wall Street Journal
. Slechts een twintigtal techneuten hield zich bezig
met de ontwikkeling van de mobiele applicaties van de socialenetwerksite.

Ondertussen nam het ledenaantal van concurrenten als foto-app Instagram snel
toe. Ook Facebook zelf zag dat steeds meer mensen via hun mobiel het sociale
netwerk benaderden.

Zuckerberg zag op tijd het licht en verlegde de focus binnen het bedrijf.
Honderden programmeurs sleutelen nu aan de mobiele apps van Facebook.

Partnerdeals

Geld verdienen met mobiel is de volgende uitdaging voor Zuckerberg. Een van de
mogelijkheden is het sluiten van grote partnerdeals, zoals met Walmart
tijdens het Thanksgivingweekend. De supermarktketen kocht in november 50
miljoen mobiele advertenties in
, de grootste mobiele campagne voor
Facebook ooit. Tientallen miljoenen mobiele Facebookgebruikers kregen
advertenties van Walmart-aanbiedingen te zien.

In plaats van zich te richten op vele kleine adverteerders zou het sluiten van
partnerdeals met enkele grote concerns een goede strategie kunnen zijn voor
Facebook.

Aandeel opgekrabbeld

Woensdagavond, als het techconcern zijn cijfers over het vierde kwartaal
presenteert, moet blijken of Facebook de omslag naar mobiel heeft weten te
maken.

In het derde kwartaal liet de socialenetwerksite veelbelovende resultaten
zien: de mobiele advertentie-inkomsten groeiden van 0 naar 153 miljoen
dollar vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Daarmee nam mobiel
14 procent van de totale advertentie-inkomsten voor z'n rekening.

Door die goede resultaten krabbelde het aandeel Facebook de laatste maanden
weer op tot boven de 30 dollar. De introductiekoers van 38 dollar bij de
beursgang in mei is daarmee weer in zicht.

Analisten willen nu bevestiging zien van de mobiele groei van Facebook. Aaron
Kessler van zakenbank Raymond
James
verwacht dat het advertentie-aandeel van mobiel stijgt tot 25
procent in het vierde kwartaal. JP Morgan Chase voorziet zelfs een
toename tot 27 procent
.

De verwachting van analisten is dat de socialenetwerksite in het vierde
kwartaal een omzet behaalde van 1,52 miljard dollar, een flinke plus ten
opzichte van de 1,26 miljard dollar in de drie maanden daarvoor.

Lees ook:

Facebook en Google deden meeste techovernames in 2012

Facebook-debacle drukte animo voor beursgangen

Gesponsorde berichten op Facebook leveren bizar bezoek

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl